پدر خوانده

همه چیز درباره سه گانه پدرخوانده

پدر خوانده

همه چیز درباره سه گانه پدرخوانده

فرانسیس فورد کاپولا: نباید پدرخوانده 2 و 3 را می ساختم

«فرانسیس فورد کاپولا»، کارگردان صاحب‌نام سینمای جهان نسبت به ساخت دنباله فیلم معروف «پدرخوانده» ابراز پشیمانی کرد.

در حالی که بسیاری از منتقدین سینما قسمت دوم فیلم «پدرخوانده» را بهترین دنباله فیلم در تاریخ سینما می‌دانند، اما «فرانسیس فورد کاپولا» معتقد است ساخت دنباله‌های این فیلم اشتباه بوده است. این کارگردان سرشناس در این‌باره گفت: ساخت فیلم «پدرخوانده» در همان قسمت اول کافی بود و نباید قسمت‌های بعدی آن را می‌ساختم.

«کاپولا» با اعلام اینکه هدف او از ورود به دنیای سینما ساخت فیلم‌های هنری بوده است، گفت: فیلم‌های اول من مانند «مکالمه» و «مردم بارانی» بیشتر از دیگر ساخته‌هایم به آنچه ایده‌ال فکری من بوده نزدیک هستند. با ساخت فیلم «پدرخوانده» مسیر زندگی کاری من تغییر کرد و به یکباره شهرت فراوانی پیدا کردم.
فیلم پدرخوانده محصول سال ‌1972 در بسیاری از نظرسنجی‌های سینمایی ‌عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما را به‌ دست آورده است. این فیلم با نقش‌آفرینی «مارلون براندو»، «آل پاچینو» و «رابرت دووال» داستان یک خانواده مافیایی به‌نام «کورلئونه» است که موفق به کسب سه جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد (مارلون براندو)،‌ بهترین فیلم و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی شد.

«آل پاچینو»، بازیگر افسانه‌ای سینمای آمریکا که نقش «مایکل کورلئونه» را در این فیلم بازی کرده است، چندی پیش اعتراف کرد، «کاپولا» قصد اخراج او از فیلم «پدرخوانده» را داشته و اگر وساطت «مارلون براندو» نبود، وی از این پروژه کنار گذاشته می‌شد. چراکه کاپولا تصور می‌کرد که وی برای نقش کورلئونه مناسب نیست. اما آنچه موجب ماندن وی شد، صحنه مربوط به رستوران در فیلم است که بعد از فیلم‌برداری با بازی وی موافقت کردند.

«فرانسیس فورد کاپولا»، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس پرآوازه آمریکایی و برنده‌ پنج جایزه اسکار است که روز هفتم آوریل 1939 در میشیگان آمریکا از خانواده‌ای ایتالیایی‌الاصل متولد شد و بعدها نام «فورد» را به احترام بنیان‌گذار کارخانه خودروسازی «فورد» به نام خانوادگی‌اش افزود.

او اغلب در فیلم‌هایش برای اعضای خانواده خود نقشی را در نظر می‌گرفت. دو پسر او در صحنه مربوط به دعوای خیابانی فیلم «پدرخوانده» و صحنه مراسم تدفین در فیلم «دون کورلئون» حضور داشتند. دخترش «صوفیا کوپولا» در دو قسمت اول «پدرخوانده» و خواهرش «تالیا شی‌یر» در هر سه قسمت «پدرخوانده» ایفای نقش داشتند. پدرش «کارمین کوپولا» که یک موسیقیدان حرفه‌ای بود، در ساخت موسیقی «پدرخوانده» با او همکاری کرد و جالب‌تر از همه «نیکلاس کیج» که برادرزاده‌ اوست، در فیلم‌های «کاتن کلاب»، «ماهی پرجنب‌وجوش» و «پگی سو ازدواج می‌کند» ایفای نقش داشت.

کاپولا در سال ‌‌1963 با ساخت فیلم کم‌هزینه «جنون ‌‌13» برای کمپانی «روجر کورمن» رسما فعالیت حرفه‌ای‌اش را به‌ عنوان یک فیلم‌ساز آغاز کرد. وی پس از آن فیلم موفق «حالا پسر بزرگی هستی» را در سال ‌‌1966 کارگردانی کرد و دو سال بعد، فیلم «رنگین‌کمان فینیان» را ساخت و اولین شکست مالی‌اش را در گیشه سینما در سال ‌‌1969 با فیلم «مردم بارانی» تجربه کرد.

کاپولا پس از آنکه در سال ‌‌1971 برای فیلم «پاتون» اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی را گرفت، شاهکار فیلم‌سازی‌اش یعنی «پدرخوانده» را در سال ‌‌1972 ساخت که شهرتی جهانی برای وی رقم زد. این فیلم با نقش‌آفرینی «مارلون براندو» و «آل‌پاچینو»، موفق به کسب سه جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد (مارلون براندو) و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی (کاپولا) شد. این فیلم که همواره یکی از سه اثر سینمایی برتر جهان نام برده می‌شود، با بودجه 6/5 میلیون دلاری ساخته شد و فروش جهانی 245 میلیون دلار را به ثبت رساند.

«کاپولا» در فاصله‌ مابین قسمت‌های اول و دوم «پدرخوانده»، فیلم «مکالمه» را ساخت و یکی از معدود کارگردانان تاریخ سینما نام گرفت که در یک‌سال، با دو فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم می‌شد. در این رقابت، اگرچه جایزه اسکار به «پدرخوانده ‌‌2» رسید، اما «مکالمه» در همان سال نخل طلای جشنواره کن را به خود اختصاص داد. این فیلم در سال ‌‌1995 از سوی کنگره آمریکا برای نگهداری در آرشیو ملی فیلم انتخاب شد.

موفقیت‌هایی بزرگی که کاپولا با «پدرخوانده» به‌ دست آورد، عاملی شد تا وی در سال ‌‌1974 قسمت دوم این فیلم پرطرفدار را به سینماهای جهان بیاورد. این فیلم که بار دیگر «آل‌پاچینو» و «رابرت دنیرو» را به بازی گرفته بود، در 11 بخش نامزد دریافت جوایز اسکار شد و در شش بخش از جمله بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، بهترین موسیقی متن و بهترین بازیگر نقش مکمل (رابرت دنیرو) موفق به کسب جایزه اسکار شد. «آل‌پاچینو» برای این فیلم به ‌عنوان بهترین بازیگر جوایز بافتا انتخاب شد. در میان فیلم‌های چندقسمتی، «پدرخوانده» تنها فیلمی است که قسمت‌های اول و دوم آن موفق به کسب اسکار بهترین فیلم شده است.

«کاپولا» در سال ‌‌1990 سومین و آخرین قسمت از فیلم «پدرخوانده» را با بودجه ‌‌54 میلیون دلاری ساخت. این فیلم با نقش‌آفرینی «آل پاچینو»، «اندی گارسیا» و «دیان کیتون» گرچه به‌ اندازه دو قسمت قبلی مورد قبول قرار نگرفت، اما فروش قابل‌توجهی در سینماها به‌دست آورد. «پدرخوانده‌‌3» در هفت بخش نامزد جوایزه اسکار شد، اما نتوانست هیچ‌یک از این جوایز را کسب کند. بازی ضعیف «صوفیا» (دختر کوپولا) که صدای منتقدین را درآورده بود، جایزه تمشک طلایی بدترین بازیگر زن را برای او به ‌همراه آورد.

این کارگردان بزرگ طی چهار دهه فیلم‌سازی موفق به کسب جوایز معتبری چون به جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی برای «پاتون»، جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی برای «پدرخوانده»، جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی برای «پدرخوانده‌‌2»، جایزه دوربین جشنواره برلین، جایزه نخل طلای کن برای «اینک آخرالزمان»، جایزه نخل طلا و جایزه بهترین فیلم معنوی جشنواره کن برای «مکالمه»، جایزه گلدن گلوب برای بهترین کارگردانی، شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز و جایزه صدف طلایی بهترین فیلم جشنواره سن‌سباستین شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد